Marco Frijlink, voorzitter van de VOO: ‘Medezeggenschapsraden die lid zijn van de VOO maken al veel gebruik van onze helpdesk. Dat persoonlijk contact voegt natuurlijk veel toe, en zal altijd nodig blijven. Maar veel vragen van MR’s ontstaan ‘s avonds, tijdens vergaderingen. Precies op het moment dat de vraag ontstaat, kunnen MR’s terecht bij Mr VOO. Die is altijd bereikbaar en gratis beschikbaar. Wij denken dat we daarmee een goede bijdrage leveren aan het beter functioneren van de medezeggenschap op scholen.’
De afgelopen vijf maanden hebben medezeggenschapexperts van de VOO de chatbot getraind. Als bronmateriaal zijn daarvoor de Wet op het primair onderwijs, de Wet voortgezet onderwijs 2020, de Wet medezeggenschap op scholen, de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) toegelicht (Joke Sperling/Onderwijsgeschillen, 2024), delen van de CAO PO en de CAO VO die voor de MR relevant zijn, de VOO Kennisbank en ongeveer 2000 geanonimiseerde helpdeskvragen en -antwoorden gebruikt.
Frijlink: ‘Het bleek nog verrassend veel werk om ervoor te zorgen dat de antwoorden voldoen aan onze kwaliteitseisen. Als je generieke AI’s vragen over medezeggenschap stelt, dan klopt vaak de hoofdlijn van het antwoord wel, maar de details veel te vaak niet. Mr VOO beantwoordt inmiddels meer dan 95 procent van de vragen echt correct.’ De komende periode monitort de VOO de gesprekken die Mr VOO voert. Waar nodig worden nog kleine aanpassingen doorgevoerd. Mr VOO is hier te vinden.