Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in de kinderopvang

Veelgebruikte bakfietsen kinderopvang onterecht niet gekeurd

Twee veelgebruikte elektrische bakfietsen in de kinderopvang voldoen mogelijk niet aan de regels. Dat concluderen onderzoekers die de fietsen op verzoek van de branchepartijen in de kinderopvang onder de loep namen. De bakfietsen zijn nooit door de RDW gekeurd, terwijl dat volgens de onderzoekers wel had gemoeten. De branchepartijen hebben hiervan melding gemaakt bij de inspecties.
Veelgebruikte bakfietsen kinderopvang onterecht niet gekeurd


Het gaat om de GoCab Fietstaxi van Van Raam en de kinderopvangfiets van De Fietsfabriek. De fietsen worden onder meer ingezet als vervanging van de Stint, nadat dit voertuig na een fataal ongeluk in 2018 van de weg werd gehaald. In totaal rijden er naar schatting 700 elektrische bakfietsen rond voor het vervoer van meer dan vijf kinderen. Elektrische voertuigen die een groter motorvermogen hebben dan 250 Watt vallen onder de Europese typegoedkeuring. Dan moeten ze onderworpen worden aan een keuring door de RDW.

Haaks op rapport
Beide onderzochte bakfietsen hebben een groter motorvermogen dan 250 Watt en zouden dus ook gekeurd moeten worden. Het motorvermogen van de bakfietsen ligt fors hoger, respectievelijk 30 en 95 procent. Maar de fietsen zijn niet gekeurd en net als een gewone fiets op de markt gekomen. De conclusie van de onderzoekers staat haaks op de informatie uit een rapport van Arcadis vorig jaar in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen werd opgesteld. Aan de hand van informatie van de fabrikanten concludeerde Arcadis toen dat het motorvermogen onder de 250 Watt bleef en niet viel onder de Europese typegoedkeuring.

Richtlijnen
Op een aantal punten voldoen de fietsen ook niet aan de Machinerichtlijn waar ze onder vallen, stellen de onderzoekers. Dat de voertuigen mogelijk niet voldoen aan de regelgeving zegt niets over de vraag of de bakfietsen veilig zijn. Dat moet verder onderzoek uitwijzen. Daarom heeft de kinderopvangbranche de bevindingen gemeld bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)