Brancheverenigingen BK en BMK en oudervereniging BOinK erkennen dat dit voor organisaties een vervelende verandering is, waarvoor geen kant-en-klare oplossingen bestaan. Het vraagt om maatwerk per organisatie en locatie. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de mogelijke financiële impact, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ter ondersteuning heeft het Waarborgfonds Kinderopvang mogelijke oplossingen en aandachtspunten op een rij gezet.
Veel organisaties beschikken over meerdere BSO Bussen. Door gebruik te maken van kilometerstanden en gebruikspatronen (te raadplegen via Mobilitum) kan inzicht ontstaan in waar voertuigen intensief worden gebruikt en waar juist capaciteit over is. Mogelijk kan een herverdeling van voertuigen tussen locaties uitkomst bieden. Dit vraagt uiteraard om afstemming met de lokale teams en een goede analyse van de vervoersstromen.
Een kleinere capaciteit hoeft niet automatisch te betekenen dat er veel extra ritten nodig zijn. Door kinderen van nabijgelegen scholen te combineren in één route of door tijdsloten slimmer in te plannen, kan het aantal ritten beperkt blijven. Dat vraagt om een goed overzicht van schoolroosters, de afstand tot locaties en de beschikbare opvangcapaciteit. In de praktijk werken veel organisaties al met dit type planningsoplossingen vanwege de personele krapte, waardoor dit een logische vervolgstap kan zijn.
Afhankelijk van de locatie en de verkeersveiligheid kan overwogen worden om kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zelfstandig te laten fietsen. Voorwaarde is dat dit past binnen het veiligheidsbeleid van de organisatie en dat er schriftelijke toestemming van ouders is. Met duidelijke afspraken en begeleiding bij de start kan dit een werkbare manier zijn om de vervoersdruk te verlagen, zeker wanneer scholen dicht bij de opvanglocatie liggen. De afstand tussen school en de opvanglocatie kan ook (samen) lopend afgelegd worden, mits de afstand kort genoeg is.
Wanneer de eigen capaciteit ontoereikend blijkt, kan samenwerking met lokale taxibedrijven of vervoerspartners een oplossing zijn, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten. Dit vraagt om tijdige afspraken en het maken van duidelijke afspraken over kwaliteit en veiligheid.
Wanneer de bestaande vervoerscapaciteit onvoldoende is, kan het noodzakelijk zijn te investeren in extra BSO Bussen. Voor sommige organisaties is de aanschaf hiervan uit eigen middelen haalbaar. Als er echter meerdere voertuigen nodig zijn, kan het verstandig zijn na te denken over financiering van de investering. Naast extra BSO Bussen kan het lonen om een mix van vervoermiddelen te overwegen. Denk aan kleinere busjes, elektrische voertuigen of bakfietsen voor korte afstanden.








