Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in de kinderopvang

Thema: leren en ontwikkelen (Redactioneel BBMP nr. 5, 2020)

Dit keer een bijzonder gevarieerd nummer van Kindcentrum BBMP, helemaal in het teken van ‘leren en ontwikkelen’. Ontwikkel de kinderopvang, zo roept het platform Toekomst van Arbeid op. Het platform voorziet een verdere ‘vermaatschappelijking’ van de kinderopvang en denkt dat de politiek klaar is met toeslagaffaires en verminderende kwaliteit van ons basisonderwijs. Oplossingen zullen worden gezocht in breed toegankelijke kinderopvang en een brede schooldag, met brede talentontwikkeling voor kinderen tussen 6 en 12 jaar.


En waarom is het zo lastig om grip te krijgen op de educatieve kwaliteit van kinderopvang? Wat is educatieve kwaliteit eigenlijk precies? Kees Broekhof van Sardes beschrijft een ambitieus traject bij de kinderopvang in Dordrecht. In overleg met het management van SDK doet een kleine groep pedagogisch medewerkers mee aan het traject ‘TOP-VVE’. In de rubriek Wetenschap vliegen Paul Leseman en Pauline Slot het thema kwaliteit breder aan. Zij zoeken uit wat een kwaliteitsvol kindcentrum is. Ikc’s van hogere kwaliteit dragen vaker een brede educatieve en inclusieve- emancipatorische missie uit, die contrasteert met een meer klantgerichte dienstverlenende missie uitgedragen door ikc’s van lagere kwaliteit.

Verder aandacht voor mbo- en hbo-opleidingen en kinderopvangorganisaties die onderwijsvernieuwing nastreven door innige samenwerking. Het Nijmeegse KION innoveert nu sámen met de HAN en ROC Nijmegen de beroepspraktijk in de kinderopvang.

Natuurlijk ook aandacht voor corona, deze keer in Noord-Italië. Tijdens de lockdown van Reggio Emilia doen pedagogen er alles aan om in contact te blijven met ouders en kinderen. En helpen ze kinderen nare ervaringen te verwerken. Het samen maken van een heksenkleed biedt uitkomst. Tot slot nog meer ‘leren en ontwikkelen’: hoe ontwikkel je een goed klimaat voor sociale inclusie en diversiteit? In een inclusieve praktijk begint het proces van persoonlijk en professioneel elkaar leren kennen binnen teams bij zelfreflectie en kritische reflectie, beschrijft Ana del Barrio. En Wilmie Colbers gaat helemaal de diepte in bij de vraag hoe je pedagogisch coaches goed kunt inbedden in je organisatie. 

Nog geen abonnee? Neem nu een abonnement op BBMP of surf naar Kinderopvangkennis.nl. Op die plek vindt u alle artikelen los en de complete uitgave als PDF.

Aart Verschuur
Hoofdredacteur BBMP