Pauline is tot op heden projectleider landelijke kwaliteitsmonitor kinderopvang. Als hoogleraar richt Pauline Slot zich op verschillende aspecten van kwaliteit van kinderopvang en onderwijs en hoe deze zijn te verbeteren door professionalisering en interprofessionele samenwerking.
De leeftijdsperiode van 0-13 jaar kent verschillende breuklijnen waarbij kinderen transities doormaken van het ene naar het andere pedagogische systeem. Zo is er de transitie in tijd waarbij kinderen de overstap maken van kinderopvang naar het basisonderwijs. Maar er zijn ook transities gedurende de dag wanneer schoolgaande kinderen van voorschoolse opvang, naar school en daarna naar de buitenschoolse opvang en/of extra curriculaire activiteiten gaan. Met de nieuwe leerstoel wordt verkend hoe de verschillende systemen complementair zijn en waar mogelijkheden liggen voor (het versterken van de) synergie waarbij pedagogisch-inhoudelijke integratie voorop staat.
Stichting CAOP richt zich in samenwerking met haar andere leerstoelen onder andere op de toekomst van werken en leren. Belangrijke thema’s hierin zijn o.a. innovatie in het onderwijs. Met de ondersteuning van Slots leerstoel ‘integratieve pedagogiek kinderopvang-onderwijs 0-13’ verwacht CAOP een bijdrage te leveren aan kennisontwikkeling over werken en leren in de verbinding tussen opvang en onderwijs.