Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in de kinderopvang

Ouderbetrokkenheid in VVE en primair onderwijs

De betrokkenheid van ouders kan een belangrijke bijdrage leveren aan de leerresultaten van hun kinderen. Dit blijkt duidelijk uit verschillende onderzoeken.
Ouderbetrokkenheid in VVE en primair onderwijs


Het bovenstaande meldt NRO. Uit onderzoek blijkt dat we inmiddels veel weten over wat ouders kunnen doen om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Minder duidelijk is hoe ouders kunnen worden geholpen hun betrokkenheid te vergroten. Wel kennen we inmiddels een aantal voorbeelden van succesvolle interventies:

  • vooral van ouderbetrokkenheid thuis kunnen we effecten op leerlingresultaten verwachten.

  • veel initiatieven om ouderbetrokkenheid te vergroten zijn gericht op gezinnen met een sociaal-economisch zwakkere positie. Het doel is onderwijsachterstanden van de kinderen te voorkomen of verkleinen. Onderzoek laat zien dat ouderbetrokkenheid daar inderdaad een belangrijke bijdrage aan kan leveren, juist binnen deze gezinnen.

  • gezinsgerichte programma’s zijn bedoeld om de thuisbetrokkenheid te stimuleren van ouders met jonge kinderen, van 2 tot en met 5 jaar. Uit internationale overzichtsstudies weten we dat deze programma’s effect hebben, maar de grootte daarvan valt tegen.

  • ouders en leraren kunnen samenwerken in ‘leergemeenschappen’, waarin ze van gedachten wisselen over de onderlinge samenwerking. 

  • uit studies wordt steeds duidelijker dat een gerichte aanpak beloftevol is. Voor jonge kinderen is voorlezen een effectieve interventie op de korte termijn, bijvoorbeeld met het programma de VoorleesExpress.