Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in de kinderopvang

Opvolger Stint mag eindelijk de weg op

De BSO-bus, de opvolger van de Stint, mag binnenkort de openbare weg op. De Rijksdienst voor het Wegverkeer en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid hebben nu beide onderzoek gedaan naar de BSO-bus. Dit gebeurde op aandrang van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die onderzoek heeft gedaan naar het ongeluk met de Stint in Oss in 2018.
Opvolger Stint mag eindelijk de weg op


Dit meldt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. Zij geeft de BSO-bus groen licht op basis van de uitkomsten van deze twee onderzoeken naar de veiligheid van het elektrische voertuig, die van buiten sterk nog op zijn voorganger lijkt. Maar in het vernieuwde product worden allerlei veiligheidsaspecten, zoals plotselinge versnellingen, afwijkend rijgedrag en gps-posities nu gemonitord. De bestuurder moet ook een rijvaardigheidstraining hebben gevolgd. De nieuwe Stint moet zoveel mogelijk gebruikmaken van vrij liggende fietspaden en 30 km/uur-zones.

Edwin Renzen opgelucht
BSO-bus-producent Edwin Renzen reageert opgelucht: ‘Het is onwerkelijk. We zijn blij dat het voornemen er ligt om ons voertuig weer op de weg te brengen. We doen ons uiterste best om iedereen ter wille te zijn. Maar we moeten wel het hele bedrijf opnieuw opstarten met weinig cashflow.’

Ook de kinderopvang is blij dat de kogel door de kerk is. Directeur Emmeline Bijlsma van Brancheorganisatie Kinderopvang zegt dat haar telefoon direct roodgloeiend stond: ‘Ik ben platgebeld door mijn leden, er is grote blijdschap.’ Ze zegt dat er geen alternatief is voor de BSO-bus: ‘Lopen met slingerende kinderen of fietsen is niet veiliger. Busjes zijn niet makkelijk in te zetten.’