Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in het kindcentrum

Onderwijsraad: benut thuistalen in het onderwijs

Bijna alle scholen, mbo-opleidingen en voorzieningen voor voorschoolse educatie in Nederland hebben te maken met kinderen of jongeren die van huis uit een andere taal spreken dan Nederlands. De Onderwijsraad adviseert deze talige diversiteit beter te benutten. Andere thuistalen kunnen leerlingen helpen bij het leren van en in het Nederlands.

Louise Elffers, voorzitter van de Onderwijsraad: ‘Uit onderzoek weten we al langer dat meer ruimte voor andere thuistalen in het onderwijs niet ten koste gaat van de Nederlandse taalvaardigheid, maar leerlingen juist helpt bij het leren van de Nederlandse taal, en bij andere vakken.’ De Onderwijsraad beveelt scholen daarom aan om keuzes te maken in hoe zij thuistalen benutten en doet een beroep op schoolleiders en overheid om te investeren in de ondersteuning, opleiding en verdere professionalisering van leraren.

De raad vindt dat talige diversiteit beter kan worden benut in het onderwijs. Thuistalen van leerlingen zijn een hulpbron bij het leren van en in het Nederlands. Daarnaast bereidt aandacht voor verschillende (streek)talen op school alle leerlingen voor op het functioneren in een meertalige samenleving.

Pedagogisch professionals, leraren en docenten hoeven daarvoor de andere talen niet zelf te beheersen. Met de juiste materialen, expertise en ondersteuning kunnen ze thuistalen inzetten in het onderwijs. Het gaat dan bijvoorbeeld om expertise over het leren van een tweede of volgende taal en kennis van pedagogisch-didactische aanpakken of technologie om talige diversiteit te benutten in de klas.

Scholen zijn verplicht om een taalbeleidsplan op te stellen, maar lang niet alle scholen hebben daarin ook een duidelijke visie vastgelegd op het gebruik van thuistalen in het onderwijs. De raad beveelt scholen, mbo-opleidingen en voorzieningen voor voorschoolse educatie aan om keuzes te maken hoe zij talige diversiteit benutten. Deze keuzes moeten een plek krijgen in het taalbeleidsplan. Het is aan henzelf om te bepalen op welke manier zij daaraan invulling geven.

De raad doet een beroep op schoolleiders en overheid om leraren beter te ondersteunen bij het benutten van andere thuistalen door te investeren in opleiding en professionalisering van pedagogisch professionals en leraren. De raad beveelt aan om ‘benutten van talige diversiteit’ op te nemen in de bekwaamheidseisen en te zorgen voor een centraal expertiseplatform, materialen, technologische hulpmiddelen en handreikingen. Ook zijn er nascholingsmogelijkheden nodig voor leraren en pedagogisch professionals die deze kennis en vaardigheden niet meekregen vanuit hun initiële opleiding.