Zelf heb ik mijn dochter er ooit ‘net-één-verderop’ gebracht. De kinderopvang in mijn stadje aan de Maas trok bij het introductiegesprek al niet. Grauwe kleuren, niet vrolijk, de directeur had een nare, krakende stem en bij de deur hing al het complete weekprogramma wat kinderen per dagdeel moesten gaan doen. Dat deed helemaal de deur dicht.
Bij het consultatiebureau vond ik toen een foldertje, van Ineke, een dorp verderop. Zij zat daar in een omgebouwde garage-aan-huis, met een stel jonge, enthousiaste medewerkers verticaal kinderen op te vangen. In dat kleurrijke, vrolijke gebeuren wilden wij onze baby wel achterlaten. Nooit spijt van gehad. Sindsdien heb ik een zwak voor kleine kinderopvangondernemers.
Dus een foldertje is genoeg? Dat is de vraag. De tijden zijn veranderd. In de jaren negentig was de omvang van de kinderopvang relatief bescheiden, het was de tijd dat je je als ouder nog moest verdedigen op feestjes dat je je kind naar de opvang bracht. Nu echter is kinderopvang big business, de sector heeft een enorme groei doorgemaakt en is verder geprofessionaliseerd.
En bij grotere organisaties hoort marketing, dat groeit er als vanzelf in. Dat is een goede ontwikkeling. Niet om folders nog flitsender en sociale- mediafilmpjes nog gepolijster te maken, om zo meer ouders te trekken. Ouders komen op dit moment toch al bijna vanzelf. Wel kun je marketing inzetten om je eigen organisatie beter neer te zetten, te profileren. Natuurlijk voor ouders, maar ook voor huidige en komende medewerkers. Die het trotse gevoel geven dat ze bij jou werken, is al een winstpunt op zich.
Maar ook helpt marketing om je te positioneren in je maatschappelijke biotoop, richting je samenwerkingspartners, zoals onderwijs, gemeente of welzijnsorganisaties. En je kunt je onderscheidende kwaliteiten laten zien, zoals aandacht voor cultuur, natuur of sport. En niet in de minste plaats toon je je omgeving dat kinderopvang ertoe doet, dat we belangrijk zijn voor de maatschappij als geheel en de ontwikkeling van kinderen in het bijzonder. En daarover gaat het thema marketing in deze Kindcentrum BBMP.
Aart Verschuur, hoofdredacteur BBMP.
Bestel de nieuwe BBMP via Kinderopvangkennis.nl. Hier kun je ook een artikel (naar keuze) los bestellen of word abonnee, ontvang o.a. het boek Pistoia, een cultuur van het jonge kind of Het kindcentrum als speel-, leer- en werkgemeenschap cadeau en krijg onder andere toegang tot Kinderopvang Kennis!