Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in het kindcentrum

INTEGRATIE (Redactioneel BBMP Nr. 05 2025)

Dit nummer van Kindcentrum BBMP gaat grotendeels over de innige samenwerking met onderwijs, integratie met het basisonderwijs zelfs. Onderwijs en kinderopvang vinden elkaar in de behoefte om méér te kunnen betekenen voor kinderen van 0-13 jaar. Dus zij zoeken de samenwerking. Dat kan in losse verbanden, maar ook veel verder gaan.


Wat betekent dat ‘verder gaan’ in de pedagogische en organisatorische praktijk? Alleen het feit dat beide sectoren – op de baby’s na – dezelfde doelgroep hebben, beide sectoren pedagogisch geschoolde professionals in huis hebben en beide het beste met kinderen voor hebben, is niet voldoende om samenwerking of integratie te laten slagen.

Zelfs samen een mooi plan maken, biedt geen garantie voor succes. Denk niet dat met een vooraf bedachte, duidelijke organisatiestructuur, waarin de verschillende groepen professionals elkaar ontmoeten, de bal vanzelf gaat rollen. Enthousiasme is een voorwaarde, maar op zich niet voldoende.

Want waar je hard tegenaan loopt, zijn verschillen in sturingsmechanismen, verschillen in wet- en regelgeving en cultuurverschillen tussen zowel medewerkers als bestuurders. Zaken die allemaal getackeld moeten worden, met een goed plan, met veel enthousiasme. Maar vooral met veel doorbuffelen.

Over dat doorbuffelen, gaat deze Kindcentrum BBMP. We tunen in op de bestuurlijke processen bij de vorming van kind-ontwikkel-organisaties in Tilburg. We spreken met drie procesbegeleiders. Daarnaast beschrijven drie wetenschappers over hun bevindingen, eveneens in Tilburg. Na de ‘opheffing’ van de Tilburgse kinderopvang en de bestuurlijke en juridische fusie van kinderopvang met vier organisaties voor primair onderwijs in Tilburg en De Kempen per 1 januari 2023 zijn er diverse samenwerkingsclusters met het basisonderwijs gevormd, die allemaal hun eigen aanpak hebben.
 
Met een meervoudige vergelijkende casestudie proberen de wetenschappers de veranderingsprocessen die met de fusie in gang zijn gezet, te typeren en te vergelijken met veranderingsprocessen die zich in al langer bestaande, succesvol samenwerkende of geïntegreerde organisaties voor opvang en onderwijs hebben voltrokken. Hun aanbevelingen bieden aanknopingspunten waar bestuurders in de praktijk mee verder kunnen.
 
Daarnaast natuurlijk veel meer in deze BBMP. Van DAEB tot de lerende organisatie. Van de meerwaarde van pedagogische coaches tot de voordelen van een zachte bestuurlijke overdracht. Van veilig slapen en wiegendood tot de jarige BDKO, die twintig jaar geleden het levenslicht zag.
 
Aart Verschuur, hoofdredacteur BBMP. 
 
Bestel de nieuwe BBMP via Kinderopvangkennis.nl. Hier kun je ook een artikel (naar keuze) los bestellen of word abonnee, ontvang o.a. het boek Pistoia, een cultuur van het jonge kind of Het kindcentrum als speel-, leer- en werkgemeenschap cadeau en krijg onder andere toegang tot Kinderopvang Kennis!