Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in de kinderopvang

Grote onrust over toelatingsproces nieuwe Stint

BOinK, BK en BMK hebben minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief gevraagd meer openheid te geven over de processen voor het toelaten van de Stint/BSO Bus. Ook willen zij meer betrokken worden bij de nu trage besluitvorming vanwege de verstrekkende gevolgen voor de branche.
Grote onrust over toelatingsproces nieuwe Stint


Zij zijn teleurgesteld dat het besluit over de toelating van de Stint/BSO Bus nog steeds op zich laat wachten, ondanks dat de minister heeft toegezegd vaart te maken met haar beslissing. De grootste zorg van BOinK, BMK en BK ligt bij de veiligheid van de alternatieve vervoerswijzen die nu door worden ingezet.

Volgens de minister moet eerst de ‘toelatingsmethode’ klaar zijn om de BSO Bus volledig te kunnen beoordelen op veiligheid. ‘Dit betekent dat een eventueel besluit tot aanwijzing [...] nog niet kan worden genomen’, zegt de minister. Maar de aanvraag van de fabrikant ligt al sinds oktober vorig jaar bij het ministerie. En inmiddels heeft TNO het voertuig beoordeeld en veilig bevonden. Echter, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) werkt nog aan een eigen methode om voertuigen goed te kunnen beoordelen. Volgens de minister moet die methode eerst klaar zijn om de BSO Bus volledig te kunnen beoordelen op veiligheid.

Eerdere besluiten over de toelating van de BSO Bus werden ook al eens uitgesteld. ‘Ik ben zeer verrast’, zegt Emmeline Bijlsma van de BK. ‘De minister neemt consequent verkeerde besluiten. We hebben allemaal geïnvesteerd in aanpassing van de Stint. Dat we nu wel heel lang moeten wachten, vind ik echt heel vreemd.’ Lees hier de brandbrief van BOinK, BK en BMK aan de minister.