Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in het kindcentrum

BSO Bus: einde convenant en nieuwe wet- en regelgeving

In 2019 maakten het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Brancheorganisatie Kinderopvang (BK), Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK) en BOinK afspraken in een convenant: tijdelijk mochten er, onder strikte voorwaarden, tien in plaats van acht kinderen per BSO Bus worden vervoerd. Deze uitzondering gold totdat nieuwe regelgeving over lichte elektrische voertuigen, waar de BSO Bus onder valt, in werking zou treden.

Inmiddels is de nieuwe wet- en regelgeving ontwikkeld voor lichte elektrische voertuigen, die in 2026 volledig van kracht wordt. Dit betekent dat het convenant wordt beëindigd. Vanaf 1 juli 2025 is er een registratie- en kentekenplicht. En heb je al een BSO Bus? Dan moet je binnen één jaar een kenteken aanvragen bij de RDW. Vanaf 1 januari 2026 mogen alle BSO Bussen – zowel bestaande als nieuwe typen – nog maximaal acht kinderen vervoeren.

Komen er eerder al nieuwe typen BSO Bussen op de markt, moeten die al voldoen aan het gestelde maximum van acht zitplaatsen. Huidige BSO Bussen mogen tot 1 januari 2026 tien kinderen blijven vervoeren. Daarna moeten twee zitplaatsen onklaar worden gemaakt. De fabrikant kan dit bijvoorbeeld uitvoeren tijdens een regulier onderhoudsmoment.