Beleid, Bestuur, Management & Pedagogiek in de kinderopvang

Aanpak werkdruk maakt veel los bij de Wijde Wereld

De Wijde Wereld is een succesvol speelleercentrum uit Uden. Eén van de voorlopers in de vorming van integrale kindcentra in Nederland. Het motto: ‘Tijd en ruimte voor ieder kind. Onderwijs en opvang zijn met elkaar geïntegreerd en het kind mag kind zijn.’ Van heinde en ver komen bestuurders, professionals en andere geïnteresseerden kijken hoe directeur Jos van Zutphen en zijn mensen het kindcentrum hebben ingericht en draaiende houden.
Aanpak werkdruk maakt veel los bij de Wijde Wereld


Elles Gnodde, student begeleidingskunde, onderzocht de hoge werkdruk die zich, verrassend genoeg, ook deed voelen in de Wijde Wereld en trok opzienbarende conclusies, meldt Pact voor Kindcentra. Door onder de waterlinie te kijken werd een aantal praktische problemen zichtbaar die verder gingen dan alleen werkdruk.

Jos: ‘Eigenlijk ging het allemaal over het elkaar wel of niet begrijpen. Over buitengesloten voelen en over minder serieus genomen worden in je professionaliteit, vooral bij de groep pm’ers van 0 tot 4 jaar. En andersom hadden leerkrachten kritiek op de pm’ers dat ze tijdens de pauze de hele tijd op hun telefoon zaten. “Hoezo willen jullie integreren en in contact komen?” vroegen ze zich hardop af. Maar de pm’ers hadden de pauze nodig om hun mail te checken. In tegenstelling tot de leerkrachten kunnen ze dat niet tussendoor doen. Als je dat dan met elkaar bespreekt, ontstaat er begrip.’

Manier van leidinggeven
Elles’ onderzoek wees Jos er ook op dat er een andere manier van leidinggeven nodig was op de Wijde Wereld. Jos: ‘Ik ben anders gaan kijken naar mijn rol en wijze van leidinggeven. Ik ben me extra bewust van het feit dat in deze fase de Wijde Wereld iets anders van mij nodig heeft dan in de pioniersfase.’ Elles: ‘Het pionieren is afgelopen. Ik denk dat de leiders bij de Wijde Wereld echt anders zijn gaan opereren. Ze stonden door mijn onderzoek ook meer open om te kijken naar hun eigen rol en hebben goed geanalyseerd welke beweging zij zelf konden maken.’